Як провести виховну годину з екологічної безпеки

  Тисячоліттями людина споживає дари природи, зазвичай не замислюючись, якої шкоди навколишньому середовищу може завдати її діяльність. Особливо у ХХІ столітті, в епоху постійно зростаючих темпів виробництва і невпинного технічного прогресу, коли потрібно щораз більше ресурсів.

І саме для того, щоб школярі усвідомили власну відповідальність за навколишній світ, вкрай необхідно проводити виховну роботу з екологічної безпеки. Крім того, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя є однію з ключових компетентностей, які становлять основу компетентнісного підходу НУШ.

Ці матеріали допоможуть провести цікаву та продуктивну виховну годину, яка неодмінно сприятиме поліпшенню екологічної ситуації в Україні.

Для початкової школи

Бесіда «Я і природа»

У початковій школі дітям уже потрібно пояснювати, що кожна наша непродумана дія чи нераціональне використання природних ресурсів можуть завдати непоправної шкоди навколишньому середовищу. Школярі мають усвідомлювати власну відповідальність за екологічну ситуацію та сміливо вимагати цього від інших. Тож налаштуйте дітей на серйозну та продуктивну бесіду.

Учні можуть висловлювати будь-які думки та припущення. Ваше завдання – координувати їхню активність. Можливі запитання для обговорення:

  • Що таке природа? Як із нею пов’язана людина?
  • Скажіть, що саме нам дає природа?
  • Як ви гадаєте, що таке «екологія» та «екологічна безпека»?
  • Які небезпеки може нести наша діяльність для навколишнього середовища?
  • Що ми можемо і маємо робити, щоб покращити екологічну ситуацію та допомогти природі?
  • Опишіть, як ви уявляєте ідеальну екологію в нашому населеному пункті.

Гра «Земля, повітря і вода»

Мета: закріпити знання дітей про об’єкти природи, розвивати логічне мислення, пам’ять та увагу.
Обладнання: гумовий м’яч.
Хід роботи: розкажіть школярам, що живі істоти, які нас оточують, живуть у трьох стихіях: землі, воді та повітрі. Учням потрібно навчитися співвідносити їх та знаходити варіанти допомоги їм. Киньте дитині м’яч, називаючи об’єкт природи, наприклад, зайчик. Коли учень спіймає його, називає стихію, в якій живе об’єкт природи – земля. Після цього гравець кидає м’яч іншому учневі, який називає будь-який спосіб допомоги цій істоті, наприклад, підгодовування зайчиків чи заборона полювання на них. Давши відповідь, дитина повертає м’яч вам.

 

Для середньої школи

Вправа «Природоохоронні знаки»

Учні середньої школи вже добре знають, що таке дорожні знаки. Запропонуйте їм створити авторські природоохоронні знаки, які б показували людям, що про екологію необхідно піклуватися. Об’єднайте дітей у чотири команди та поясніть, що вони мають придумати стислий мотиваційний девіз і зображення, яке б влучно ілюструвало його. Потім цей природоохоронний знак треба намалювати на ватмані чи аркуші формату А4 (наприклад, його можна оформити у вигляді коміксу). Кожна з команд має стисло і зрозуміло передати сутність однієї з чотирьох ситуацій:

  1. Часто людина, намагаючись когось порадувати чи здивувати, створює букети з живих квітів. Як краще пояснити, що це завдає шкоди природі?
  2. Шукаючи забави чи не розуміючи наслідків своїх дій, ми можемо руйнувати житла пташок чи комах. Як мотивувати людину так не робити?
  3. Намагаючись заощадити час, людина спалює суху траву чи листя. Поясніть, чим це загрожує природі та які є альтернативи?
  4. Нерідко ми (випадково чи свідомо) можемо залишити сміття чи побутові відходи прямо на вулиці, завдаючи цим значної шкоди природі. Як переконати людей не засмічувати навколишнє середовище?

Після завершення роботи, школярі презентують результат своєї творчості всьому класу.

Гра «Що загрожує екології»

Мета: зміцнити уявлення школярів про доцільність використання предметів повсякденного вжитку, враховуючи їхній негативний вплив на довкілля.
Обладнання: зображення речей та предметів.
Хід роботи: школярі мають усвідомлювати всі можливі ризики, які можуть нести для природи та екології речі, без яких складно уявити наше повсякденне життя. Покажіть дітям зображення таких предметів і запитайте, яку користь від них ми можемо отримати та які загрози для навколишнього середовища вони приховують.

Також діти можуть запропонувати ідеї того, як можна нівелювати ці загрози (будь-які конструктивні думки). Кращі з них можна буде реалізувати у вашій школі. Наприклад, збирати використані зошити, старі газети та інший папір на макулатуру для того, щоб зменшити вирубку лісу.

Для старшої школи

Мозковий штурм «Три аргументи на користь природи»

Нагадайте старшокласникам, що, на жаль, не всі люди розуміють необхідність збереження живої природи та важливість дотримання правил екологічної безпеки. Тож для виправлення цієї прикрої ситуації ми повинні мати ґрунтовні аргументи для пояснення та вміти відстоювати власну позицію.

Запропонуйте школярам об’єднатися у кілька груп (наприклад, три). Протягом трьох хвилин члени кожної з команд висловлюють і фіксують будь-які ідеї. Після цього вони мають ще три хвилини на обговорення і вибір трьох найбільш змістовних і переконливих аргументів. Після завершення часу, представники груп записують свої ідеї на дошці та презентують їх перед класом. І тепер уже весь клас має 10 хвилин, щоб обрати три «залізобетонні» аргументи.

Наприкінці мозкового штурму варто записати обрані ідеї до спеціальної пам’ятки, яку можна буде скопіювати і розповсюдити у школі та на дошках оголошень вашого населеного пункту. Це якщо й не переконає кожного, то неодмінно змусить замислитися над екологічною ситуацією.

Міні-проект «Працюємо на Землі»

Деякі учні старших класів уже визначились із вибором майбутньої професії чи хоча б замислювались над цим питанням. Незабаром їхня взаємодія з природою матиме інше спрямування – професійне. Тож школярам варто знати, як робота у тій чи іншій галузі може впливати на екологічну ситуацію в Україні та світі.

Запропонуйте школярам об’єднатися у кілька команд (до п’яти осіб у кожній). Кожна група працюватиме з певною сферою господарського комплексу: промисловістю, сільським господарством, торгівлею, освітою, медициною тощо. Спираючись на знання, здобуті на уроках, діти мають сформувати образ типового представника певної галузі. Після цього школярі будуть здійснювати аналіз його впливу на довкілля.

Школярі мають виокремити і згрупувати всі загрози, які може нести для природи функціонування конкретної сфери господарювання. Далі школярі сформують набір механізмів, які могли б покращити ситуацію. Для цього можна звернутися по допомогу інших галузей (треба детально описати, як представники тієї чи іншої професії допоможуть вирішити проблему). На роботу над проектом відводиться до 20 хвилин, а на презентацію результатів – до п’яти.

                                       Перегляд тематичних фільмів